جستجو برای:
سبد خرید 0
  • اخبار
مرکز تجارت‌ و اقتصاد بین‌الملل ایران

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)

ثبت نام

یک رمز به نشانی ایمیل شما فرستاده خواهد شد.

خواندن شرایط و قوانین ثبت نام سیاست حفظ حریم خصوصی.

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
  • 09335769031
  • info@iietc.ir
مرکز تجارت‌ و اقتصاد بین‌الملل ایران
  • خانه
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • رویدادها
  • تماس با ما
  • دوره های آموزشیداغ
    • تجارت بین الملل
      • حمل و نقل بین الملل
      • بازاریابی بین الملل
      • بیمه بین الملل
      • قوانین مقررات صادرات
      • روش های پرداخت بین الملل
  • صفحه ورود
آخرین اطلاعیه ها
جهت نمایش اطلاعیه باید وارد سایت شوید
شروع کنید
0

وبلاگ

مرکز تجارت‌ و اقتصاد بین‌الملل ایران > اخبار > پادکست صوتی > ظرفیت های ترانزیتی ایران
: :
Queue
ارسال شده توسط مرکز اقتصاد و تجارت بین‌الملل
پادکست صوتی

ظرفیت های ترانزیتی ایران

ظرفیت های ترانزیتی ایران دارای ارزش بسیار زیادی برای جمهوری اسلامی است زیرا موجب گسترش و تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران در بین کشورهای جهان و وابستگی بیشتر کشورهای دنیا به همکاری اقتصادی با ایران و کاهش تحریم پذیری اقتصاد ایران می‌شود همچنین به عنوان منبع درامد پایداری برای گذار از وابستگی اقتصادی به نفت میباشد.

در گذشته با توجه به عدم توسعه کشتیرانی بسیاری از حمل ونقل کالا ها بوسیله راه زمینی انجام میشد و موقعیت ژئوپلتیکی کشورایران به گونه ای بود که اکثر کاروان های تجاری ناگزیر بودند که از خاک ایران گذر کنند

(توسعه تجارت دریایی و کمرنگ شدن ترانزیت زمینی) و در کنار آن “شرایطی که استعمارگران و دولت های بی کفایت در قرون اخیر بوجود آوردند” علت برهم خوردن امنیت نسبی منطقه خاورمیانه بوده وذهمین مساله باعث شده است که جایگاه ترانزیتی کشور به فراموشی سپرده شود.

 

 

به موازات عدم برنامه‌ریزی برای فعالسازی این ظرفیت فوق‌العاده در کشور، شاهد فعالیت و سرمایه‌گذاری سنگین رقبای منطقه‌ای و فعال شدن کریدورهای موازی ایران هستیم که تهدیدی جدی برای مزیتهای نسبی ایران به حساب می‌آید.

ترانزیت با کشور های همسایه

کشورهای همسایه و منطقه با ایجاد و فعالسازی کریدورهای دیگر، در حال بهره برداری از این فرصت و ربودن سهم ایران از فرصت تجاری جهانی مشترک هستند.

چند نمونه مثال:

برای مثال کشور های آسیای میانه که محصور در خشکی هستند نیاز شدیدی به دسترسی به آب های گرم آزاد دارند و بهترین مسیر برای آنها استفاده از بندر چابهار می‌باشد اما با توجه به کم کاری مسئولان مربوطه در سالهای اخیر شاهد هستیم که کشورهای پاکستان و افغانستان و ترکمنستان در صدد ساخت مسیر جایگزین با محوریت پاکستان هستند

همچنین مسیر دوم شمال به جنوب ایران که برای وصل کردن کشور های قفقاز و روسیه به آب های خلیج فارس است یک فرصت بزرگ برای کشور می‌باشد که باید حداکثر بهره برداری از آن انجام شود اما با غفلت مسئولان شاهد بوده ایم که اخیرا ترکیه با اتصال خط آهن خود به عراق و بندر بصره تبدیل به رقیب جدی برای ایران شده و درحال حذف ایران از این مسیر می‌باشد.

مسیر سوم که مهمترین مسیر ترانزیتی کشور می‌باشد کریدو شرق به غرب برای اتصال چین به اروپا می‌باشد. این مسیر که در گذشته تحت عنوان جاده ابریشم از خاک ایران می گذشت، هم اکنون رقبای زیادی پیدا کرده که یکی از آنها مسیر ریلی روسیه در شمال دریای خزر و مسیر دوم مسیر آبی خاکی ترکیه است که از چین _قرقیزستان_ازبکستان_ترکمنستان_مسیر دریای خزر_بندر باکو در آذربایجان _گرجستان و سپس ترکیه میباشد .

ترانزیت ریلی

عملکرد ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران در بخشهای ریلی و زمینی طی 8 سال اخیر به کمتر از نصف تنزل پیدا کرده است. مسئولین مربوطه کشور با علل متعددی مانند شدت گرفتن تحریم‌های نفتی و وقوع بحران ارزی در این سالها، اهمیت بهره‌مندی از ظرفیت‌های از دست رفته ترانزیتی  را فهمیده اند . در صورت تکمیل زیرساخت کریدورهای داخلی کشور، ظرفیت ترانزیتی کشور سالیانه به 80 میلیون تُن افزایش  و درآمد ارزی به 8 میلیارد دلار یعنی بیش از یک چهارم کل صادرات غیر نفتی خواهد رسید.

نگاه کارشناسی به حوزه ترانزیت کالا

کارشناسان این حوزه یکی از مهم ترین مشکلات ترانزیت کشور را افزایش یافتن زمان سیر کالا از کشور می دانند که به دلیل تدوین قوانین نظارتی از سوی 14 نهاد مختلف به وجود آمده است.

 

گام اساسی در تدوین برنامه ملی توسعه ترانزیتی کشور ، تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در توسعه کریدورهای ترانزیتی، بر اساس سناریوهای محتمل از تحولات آینده داخلی و بین‌المللی است.

 

در این راستا لازم است تا یک نهاد متولی واحد در کشور به مدیریت متمرکز ترانزیت بپردازد، نهادی که دارای اختیارات سطح بالا بوده و هرگونه عملکرد سایر نهادهای کشور در امر ترانزیت، با هماهنگی و تنظیم آن صورت پذیرد.

 

برچسب ها: انواع ترانزیت کالاترانزیت چیستترانزیت دریاییترانزیت ریلیظرفیت ترانزیتی ایرانظرفیت های ترانزیتی
درباره مرکز اقتصاد و تجارت بین‌الملل

مرکز تجارت و اقتصاد بین الملل ایران بزرگترین و برترین مرکز ارائه دهنده خدمات بین المللی در زمینه تجارت و اقتصاد بین الملل بوده که از خدمات مهم و تخصصی آن ارائه آموزش های سطح بالای بین الملل با بهره گیری از بهترین اساتید بهترین متد ها و بروزترین اطلاعات منتشر شده از منابع مهم بین المللی می‌باشد همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر سایت مرکز را بررسی نمایید.

نوشته‌های بیشتر از مرکز اقتصاد و تجارت بین‌الملل
قبلی انواع بیمه نامه های صادراتی
بعدی نحوه ترخیص کالا در گمرک

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
پشتیبانی
دسته‌ها
  • آموزشی
  • بیمه کالا
  • پادکست صوتی
  • حمل و نقل
  • فرصت های تجارت بین الملل
  • همایش های علمی
  • ویدئو
برچسب‌ها
انواع ترانزیت کالا اهمیت اقتصادی سواحل مکران ترانزیت دریایی ترانزیت ریلی ترانزیت چیست توسعه سواحل مکران سواحل مکران صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت ظرفیت ترانزیتی ایران ظرفیت های ترانزیتی فاصله چابهار تا سواحل مکران قرض نیکو همایش ملی قرض الحسنه پروژه مکران کمیته امداد امام خمینی
پشتیبانی
لوگو مرکز تجارت و اقتصاد بین الملل ایران
مرکز اقتصاد و تجارت بین الملل با تبیین اهداف خود برنامه بلند مدتی برای رشد و توسعه عرصه تجارت به خصوص تسهیلگری در سه لایه علاقمندان به عرصه تجارت ، ارگانهای مرتبط حوزه تجارت و نهاد تصمیم گیر این عرصه دارد. علاقه مندان می‌توانند از خدمات این مرکز از طریق این سایت به راحتی با خبر شده و همچنین استفاده نمایند.
دسترسی سریع
  • خانه
  • دوره ها
  • اخبار
  • تماس با ما
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد شرکت ما مطلع باشید.

© 2022. مرکز تجارت و اقتصاد بین الملل ایران
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://iietc.ir/?p=4691
ورود به سیستم ×
ورود با کد یکبارمصرف
واتساپ
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe
دسته بندی دوره ها
دوره های من
دسته بندی دوره ها

عمومی

  • 4 دوره
تجارت بین الملل

تجارت بین الملل

  • 6 محصول
دوره های من
برای مشاهده خریدهای خود باید وارد حساب کاربری خود شوید
Facebook Twitter Youtube Instagram Whatsapp
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.

اگر سوال یا مشکلی دارید می‌توانید از ما بپرسید، کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

همچنین میتوانید در صورت اینکه نیاز به تماس فوری دارید با کلیک بر روی شماره تماس به راحتی با ما تماس بگیرید.

لوگو

مرکز اقتصاد و تجارت بین الملل

ایران

  • 09335769031
  • شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 تا 17
  • info@iietc.ir